Wiadomości branżowe

Święta czyli tradycja, Internet i leniuchowanie

Komunikat prasowy Święta czyli tradycja, Internet i leniuchowanie 22.04.2009 10:00 Optimum PR Jak Polacy naprawdę wykorzystują czas świąt? Czy oddajemy się głównie spotkaniom w gronie rodzinnym, spacerujemy po parku, a może coraz więcej czasu spędzamy przed telewizorem lub komputerem? Niezmiennie od wieków chcemy spędzać święta zgodnie z obyczajem tradycji ? wśród najbliższej rodziny i bliskich znajomych. Jednocześnie coraz chętniej w święta myślimy o rozrywce i całkowitym odpoczynku od gonitwy dnia codziennego. Częściej też wykorzystujemy ten szczególny czas na korzystanie z komputera i Internetu. Badania opinii społecznej potwierdzają, że od 10 lat wśród Polaków praktycznie nie zmienia się bardzo silna potrzeba spędzenia Świąt Wielkanocnych w duchu tradycji. Polacy w znakomitej większości ? i statystyki praktycznie od lat nie ulegają zmianie ? deklarują uczestnictwo w liturgii Wielkiego Tygodnia, zachowują post w Wielki Piątek, święcą pokarmy w Wielką Sobotę i chętnie uczestniczą w porannej Mszy Rezurekcyjnej. Duże znaczenie ma dla nas forma spędzenia świąt ? najchętniej wraz z najbliższą rodziną gromadzimy się wokół stołu, zastawionego świątecznymi, tradycyjnymi potrawami. A jednak? Inne badania pokazują, że na tle wszystkich świąt i uroczystości spada atrakcyjność zarówno Świąt Wielkanocnych, jak i Bożego Narodzenia. Co więcej, w czasie świąt aż 83 proc. internautów znalazło czas na skorzystanie z komputera. Niektórzy z nich poświęcili na to nawet kilkanaście godzin. Komputer członkiem rodziny? Dla coraz większej liczby ludzi dostęp do Internetu i możliwość korzystania z komputera stają się imperatywem, który może konkurować, a czasem wypierać kształtowaną od wieków tradycję. Malejącą atrakcyjność Świąt Wielkanocnych zaobserwować można przede wszystkim w grupie młodych Polaków (w wieku do 30 lat). Zjawisko to interpretuje się jako malejące przywiązanie do tradycji katolickich w tej grupie. Towarzyszy mu rosnące zapotrzebowanie na rozrywkę i urozmaicanie sposobów spędzania wolnego czasu. Jednym z nich i stosunkowo najłatwiej dostępnym jest interakcja z innymi użytkownikami sieci. W opinii młodych ludzi Internet daje dużo bardzo atrakcyjnych form rozrywki. W okresie świąt jeszcze łatwiej po nie sięgnąć, ze względu na większą ilość wolnego czasu. Internautom, którzy regularnie są obecni w sieci, bardzo ciężko jest powstrzymać się od sprawdzenia poczty, odwiedzenia ulubionych serwisów społecznościowych, zalogowania się do interaktywnych gier. W efekcie w okresie świątecznym ruch na portalach oferujących gry on-line jest mniejszy jedynie o ok. 5 do 30 proc., podczas gdy np. średnie statystyki odwiedzin serwisów korporacyjnych spadają w tym czasie o ok. 70 – 90 proc. Co ciekawe, dużą popularnością w okresie świątecznym cieszą się aukcje internetowe, szczególnie te, które stwarzają możliwości upolowania wielu okazji cenowych. Serwis aukcyjny Fruli.pl w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocnych odnotował jedynie 20 proc. spadek aktywności swoich użytkowników. ?Widocznie wielu internautów jednocześnie uznało, że w tym czasie w serwisie może być mniej zalogowanych użytkowników, co będzie sprzyjać udanym licytacjom i w ten sposób podjęło decyzję o poświęceniu czasu na ten rodzaj rozrywki.? ? tłumaczy Agnieszka Gierus, dyrektor marketingu serwisu Fruli.pl. Podobne zjawisko występuje w serwisie aukcyjnym Swistak.pl. ?Na kilka dni przed świętami, szczególnie Bożego Narodzenia, ale też Wielkanocnymi, odnotowujemy wyraźne zwiększenie sprzedaży i ruchu na serwisie. Jednak w samym okresie świąt, aktywność już się zmniejsza, średnio o jedną piątą? ? przyznaje Krzysztof Szarski, odpowiedzialny za marketing i PR w serwisie Swistak.pl. Co ciekawe, podobne zjawisko zaobserwować można w statystykach odwiedzin największych w Polsce portali informacyjnych. W przypadku Gazeta.pl w tegorocznym okresie świątecznym aktywność użytkowników była mniejsza jedynie o ok. 20 proc. choć jeszcze w Wielką Sobotę nie różniła się ona względem średniej aktywności notowanej w czasie innych sobót. Serwis Interia.pl w Niedzielę Wielkanocną odwiedziło jedynie o niecałe 13 proc. mniej unikalnych użytkowników w porównaniu z inną, zwykłą niedzielą. Świąteczne wyjazdy Poza zjawiskiem poświęcania coraz większych ilości czasu na korzystanie z Internetu, młodzi, często bardzo zapracowani ludzie, chętniej wyjeżdżają na święta. Zjawisku temu towarzyszy bardzo intensywny rozwój usług hotelarskich i gastronomicznych, które w okresie świątecznym zapewniają pełną oprawę zgodną z duchem tradycji: od dostaw potraw świątecznych, przez dostarczanie gotowych święconek, aż po organizację święceń pokarmów wyłącznie dla hotelowych gości. Coraz częściej stawiamy na odpoczynek ? choćby bez wyjazdu, w domu ? dlatego popularne stają się także usługi, w ramach których możemy zamówić kompleksowy catering świąteczny dla wszystkich gości. Zdaniem socjologów tradycyjne podejście do spędzania świąt będzie w najbliższych latach stopniowo wypierane przez sprzeczne z tradycją trendy lansowane przez młodych ludzi. To ciekawe zjawisko społeczne, które może zaowocować zupełnie nowymi zwyczajami w polskich rodzinach. Z drugiej strony równie możliwy jest kompromis, czyli pogodzenie ducha tradycji z faktem coraz łatwiejszego dostępu do Internetu i potrzebami poszukiwania rozrywki.

A to już wiesz?  Co piąty Polak ma sekrety finansowe w swoim związku ? wynika z badania ING

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy