Nad wagę tradycji i prezentów przedkładamy bliskość i dawanie radości Wyniki raportu ?Za co Polacy kochają święta??.
Dla większości Polaków nadchodzące święta to unikatowa szansa na bezcenne obdarowanie innych – znacznie mniejsza część badanych podkreśla wagę otrzymywanych prezentów. Święta to przede wszystkim czas na upragniony moment spokojnego, niewymuszonego bycia w gronie najbliższych osób, sprezentowanie im swojej obecności, uwagi, zadbanie o nastrój i wizytę świętego Mikołaja. Dodatkowo, z najnowszego badania ?Za co Polacy kochają święta??[1] przeprowadzonego przez instytut badawczy IQS na przełomie listopada i grudnia 2014 na zlecenie marki Coca-Cola, wynika, iż zbliżające się święta wymagają specjalnej oprawy i przywiązania do tradycyjnej symboliki, ale nade wszystko osadzają nas w warstwie emocjonalnej.
Jako najważniejszy sygnał zbliżających się świąt Polacy wskazują sklepowe dekoracje (68%). Na dalszych pozycjach są świąteczne przeboje muzyczne, np. Last Christmas zespołu ?Wham? (50%) oraz emitowana świąteczna reklama marki Coca-Cola, w której kluczowymi składowymi są ikoniczne ciężarówki i postać św. Mikołaja (38%). Choinka dla 80% młodych Polaków w grupie 25-34 lata stanowi niekwestionowany, najważniejszy symbol świąteczny. Wśród kolejnych wskazywany jest św. Mikołaj (30%) oraz puste nakrycie przy stole wigilijnym 28%, wciąż kultywowane w większości polskich domów.
Najmłodsza grupa badanych Polaków ? w wieku 18-24 ? przejawia silną potrzebę wspólnotowości. Spośród 3 możliwych odpowiedzi z wyboru aż 71% nie wyobraża sobie świąt bez wspólnej kolacji z bliskimi. Wśród pozostałych składników idealnych świąt wymieniana są: choinka (58%), film ?Kevin sam w domu? (46%) oraz prezenty (30%).
Wyniki badania ?Za co Polacy kochają święta?? zdają się przeczyć forsowanej od lat tezie, że mamy do czynienia z zakrojoną na szeroką skalę komercjalizacją świąt. Dla Polaków ? bardziej od prezentów jako aspektu materialnego ? liczy się poczucie wspólnotowości, wyjątkowy w skali roku czas spędzony razem z bliskimi oraz dzielenie się radością i tym, co dobre. Badani w wieku 18-34 deklarowali, że ważne są dla nich prezenty, ale znacznie bardziej w aspekcie możliwości obdarowywania innych; podobną miarą oceniono świąteczne jedzenie – jako pretekst do spędzenia czasu z bliskimi ? podsumowuje Tomasz Sobierajski, doktor nauk humanistycznych w zakresie socjologii, ceniony badacz społeczny.
Pośród pytań sondażowych specjalne miejsce przypadło znaczeniu i rozpoznawalności postaci św. Mikołaja. Polacy ? niejako wbrew teoriom o egocentrycznym nastawieniu – najbardziej lubią w św. Mikołaju fakt, iż zachęca do bycia miłym i sprawiania innym radości (53%). Niemalże ex aequo znalazły się: uśmiechnięta twarz (48%) i prezenty, jakie przynosi (47%). Co ciekawe, spośród 4 przedstawionych wizerunków Gwiazdora czy Dziadka Mroza aż 78% badanych Polaków bez jakiejkolwiek wątpliwości za najbliższy wskazało obowiązujący obraz św. Mikołaja stworzony przez markę Coca-Cola w latach 30 XX w.
Zachęcamy do skorzystania ze świątecznej infografiki, zbierającej statystykę oraz wnioski z raportu!
[1] Badanie z przełomu listopada i grudnia 2014 r, na zlecenie marki Coca-Cola przez firmę badawczą Grupa IQS w pierwszym tygodniu grudnia w formie Real Time Sampling, N=500, Polacy w wieku od 18 do 45 lat. Pytania z wyboru, dopuszczalne 3 odpowiedzi.
dostarczył infoWire.pl

